Monza: Verstappen trhá rekord a bere pole, lídr Piastri jen třetí
Rekordní pole pro Monzu, McLaren v závěsu a Piastri na jistotu
Verstappen si v Monze dojel pro pátou letošní pole position a přepsal rekord okruhu časem 1:18.792. V Q3 trefil všechno: brzdy do Rettifilia, čistý průjezd Lesmami i plný plyn přes Ascari a Paraboliku. V cíli byl o 0,077 sekundy rychlejší než Lando Norris, který mu dýchal na záda do posledních metrů. Byla to kvalifikace, kde se počítal každý metr slipstreamu a načasování výjezdu z boxů.
Oscar Piastri, aktuální lídr šampionátu, zakotvil na třetím místě se ztrátou 0,190 s. Na první řadu mu kousek chyběl, ale pro nedělní závod je to pořád ideální výchozí pozice: čistá stopa, dobrý tow za Norrisem a šance na podlomení Red Bullu hned po startu. McLaren vypadal celý den vyváženě a auto drželo i na nízkém přítlaku, což je v Monze klíč.
Ferrari před domácími tribunami potvrdilo slušné tempo. Charles Leclerc se vecpal na druhou řadu a bude mít šanci zaútočit do první šikany. Lewis Hamilton sice zajel pátý čas, jenže kvůli trestu za žluté vlajky ze Zandvoortu spadne na desáté místo na startu. Pro Tifosi hořkosladká kombinace: rychlost tu je, ale práce je před nimi hodně.
Mercedes ukázal, že našel rychlost na rovinkách i stabilitu na brzdách. George Russell bere šesté místo v kvalifikaci, které se po Hamiltonově poklesu změní v páté místo na startu. Kimi Antonelli, domácí mladík a nová tvář sezony, zažil vydařený den a sedmým časem (na startu šestý) poslal tribuny do varu. V Monze se na mladíka dívá celé Italsko a ten tlak zatím zvládá.
Velký příběh víkendu nabízí Sauber. Nováček Gabriel Bortoleto vytáhl osmé místo (na startu sedmé) a potvrzuje, že rychlost má i bez dlouhých zkušeností. O to pikantnější je, že hned za něj se postaví jeho manažer Fernando Alonso z Aston Martinu. Generační kontrast vedle sebe v jedné řadě? Lepší reklamu si nedělní start nemůže přát.
První desítku v kvalifikaci uzavřel Yuki Tsunoda v Red Bullu, ale po započtení Hamiltonova trestu se posune na deváté místo. Pro japonského pilota solidní základ, i když tempo v jednom kole by v top týmech chtělo ještě krok navíc. Red Bull tak do závodu posílá dvojici, která může ovládat tempo i taktiku, jenže McLaren je v Monze v těsném kontaktu.
Drama nechybělo ani dole v pořadí. Isack Hadjar po senzačním pódiu v Zandvoortu doplatil na rychlost Racing Bulls a byl až šestnáctý. Spolu s Pierrem Gaslym z Alpine ale stejně vyrazí z boxové uličky – oba nasadili nové komponenty pohonné jednotky a mění parametry nastavení, což pravidla umožňují jen při startu z pit lane. Gasly původně uzavřel devatenácté místo, ale strategicky dává smysl začít s čerstvým motorem a volbou tvrdšího plánu.
Liam Lawson v druhém Racing Bulls se trápil a skončil poslední v kvalifikaci. Na startu se posune o dvě místa díky dvojici z boxů, přesto to pro italskou stáj v domácím závodě nevypadá na lehký den. Monza je neúprosná: buď máte rychlost na rovinkách, nebo platíte časem, který už v technických úsecích nedoženete.
Jak se tedy promění první desítka na startu? Takhle: 1) Verstappen, 2) Norris, 3) Piastri, 4) Leclerc, 5) Russell, 6) Antonelli, 7) Bortoleto, 8) Alonso, 9) Tsunoda, 10) Hamilton. Za nimi se seřadí zbytek pole, přičemž Hadjar s Gaslym vyjedou po zhasnutí světel až z boxové uličky.

Co čekat od závodu: strategie, tow a startovní rošády
Monza se často rozhoduje v první šikaně a pak na boxové strategii. Start bude mimořádně ostrý – krátká cesta do Rettifilia, dvě McLareny připravené využít slipstreamu, Ferrari na druhé řadě s podporou tribun. Verstappen si musí pohlídat výjezd a brzdy, to je jediné místo, kde může teď o vedení snadno přijít.
Strategicky se nabízí jedna zastávka, klasika pro Monzu. Měkká směs umí rychlejší start, ale padá, střední dává víc možností v prvních kolech i protiútok po restartu. Podle opotřebení a teplot se může hrát undercut kolem 18.–25. kola, ale pokud někdo přetáhne stint a trefí volnou trať, může fungovat i overcut. Opatrnost si vyžádají výjezdy safety caru – v Monze se stávají a převrací závod naruby.
McLaren půjde na Verstappena dvojitým tlakem. Norris bývá silný v Monze na brzdách, Piastri je klidný a málokdy chybuje. Pokud si vzájemně nezkomplikují život, mají šanci Red Bull přetlačit taktikou i towem. Piastri navíc hraje o body do titulu – nebude riskovat vším, ale průběžné vedení si může hlídat chytře přes undercuty a stopky v provozu.
Ferrari bude spoléhat na Leclerca a fanoušky. Čistý únik ze startu a rychlý první stint by mu mohly otevřít okno na pozdní zastávku a měkčí směs v závěru. Hamilton to bude mít z desátého místa složitější, ale právě on umí využít safety car a delší stinty na střední či tvrdé směsi. Důležité bude, aby se vyhnul špuntu za středem pole – v Monze se čas ztrácí hlavně na výjezdech z Lesm a z Paraboliky, když někdo před vámi zavře čistou stopu.
Mercedes působí životaschopně a konstruktérské změny směrem k menšímu odporu vzduchu vypadají rozumně. Russell má pozici pro undercut na Leclerca, Antonelli zas bude chtít přežít první kola a držet se v DRS vlaku. Domácí energie mu pomůže, ale klíč bude šetřit gumy na brzdy – Monza je náročná právě na kombinaci vysoké rychlosti a tvrdých decelerací.
Hodně zvědavosti budí souboj Bortoleto vs. Alonso. Mladý Brazilec má sebevědomí po kvalifikaci, Alonso zase nekonečné množství závodních triků. Pokud se chytnou v jedné strategii, můžeme čekat několik kol hraní si s towem a falešnými nájezdy do Rettifilia a Variante della Roggia. Aston Martin tradičně sází na čistou zastávku a pevné tempo na tvrdé směsi.
Tsunoda na hraně top 10 bude muset bránit Hamiltona a zároveň si hlídat gumy. Pokud Red Bull rozdělí strategie mezi obě auta, může Japoncova role spočívat v brzdění McLarenů a Ferrari před první řadou zastávek. Pro soupeře nepříjemný scénář, pro Red Bull chytrý způsob, jak kontrolovat tempo závodu.
Vzadu v poli budou Hadjar a Gasly sázet na protitah: start z boxů znamená volnou volbu směsi a možnost ladit auto do suchých podmínek bez kompromisů. Pokud přijde safety car v první třetině, mohou si výjezdem o kolo později výrazně polepšit a vystřelit do bodů. Lawson bude hledat spíš čistý stint a chyby soupeřů – na čistou rychlost to v Racing Bulls tentokrát nevypadá.
Jedna věc je jistá: rozestupy na špičce jsou minimální. V trénincích i kvalifikaci rozhodovaly setiny a na rovinkách je tow silnější než na většině tratí v kalendáři. Pokud někdo trefí tempo v čele a vyklikne se z DRS zóny, bude těžké ho chytit. Ale jakmile se z top trojky stane vlak, uvidíme šachy, které Monzu dělají Monzou.