Windy: Jak Iva Lukačovič proměnil aplikaci na počasí ve zlatý důl
Když předpověď počasí změní svět podnikání
V Česku je jméno Iva Lukačoviče známé hlavně díky Seznamu. Jenže málokdo tušil, že zakladatel legendárního vyhledávače udělá druhý velký zásah – a to v úplně jiné oblasti. Jeho projekt Windy, aplikace pro pokročilé sledování počasí, se tichým tempem vypracoval na globálního lídra, který hladce konkuruje obřím hráčům v Silicon Valley a momentálně vydělává miliony korun ročně.
Windy vznikla vlastně z osobní vášně – Lukačovič je pilotem a dlouhodobě mu chyběla opravdu přesná, přehledná a vizuálně atraktivní aplikace, která by spojila různé meteorologické modely a poskytla okamžitě použitelná data nejen pro piloty, ale i surfaře, cestovatele nebo námořníky. První verze vznikla v roce 2014 v Praze a od té doby se Windy neustále posouvá kupředu.
Windy nabízí nevídané možnosti: uživatelé si můžou v reálném čase zobrazit prakticky jakýkoli aspekt počasí – teplotu, srážky, směr a sílu větru, mraky, bouřky, kvalitu ovzduší i množství dalších detailů. Oproti běžným aplikacím je klíčová možnost volby mezi několika předpovědními modely: ECMWF, GFS, ICON a dalšími. Zobrazení je extrémně intuitivní a návykové – snadno pochopitelné i pro laika.

Z osobního projektu mezinárodní fenomén
Windy dnes používají lidé na všech kontinentech. Aplikaci najdeme v mobilu u plachtařů z Austrálie, paraglidistů ve Švýcarsku, ale také u hasičů, záchranářů nebo pracovníků letišť. Firma investuje do dat a vývoje, nově začala spolupracovat s předními mezinárodními meteorologickými institucemi.
Co ale z Windy udělalo skutečný byznys? Především přechod na předplatné v roce 2020 a nabídka pokročilých funkcí. Zatímco základní verze zůstává zdarma a bez reklam (což je dnes rarita), kdo potřebuje hlubší analytiku nebo více modelů, může sáhnout po placené verzi. Podle aktuálních informací platí prémiové předplatné desítky tisíc lidí, což firmě zajišťuje stabilní příjmy. Významnou část příjmů tvoří i licence pro firmy nebo státní organizace.
O úspěchu svědčí i to, že Windy zvládla udržet tým v Praze. Zůstává nezávislá na velkých investorech, sama si určuje tempo a směr. Na rozdíl od mnoha startupů nekupuje drahou reklamu – růst táhnou hlavně spokojení uživatelé, kteří doporučují aplikaci dál.
Windy je jasnou ukázkou, že i z „obyčejné“ meteorologie může vzniknout světový digitální hit. Klíč k úspěchu? Přesná data, jednoduchost, chytrost a fakt, že samotný zakladatel stojí za vývojem i strategií. Lukačovič tak dokazuje, že inovace a úspěch nejsou otázkou náhody – když člověk spojí nadšení se špičkovou technologií, může proměnit i malý nápad v celosvětový fenomén.