Film Brutalist přináší vizuální nádheru, ale dějově nepřesvědčuje
Rozporuplný film Brutalist
Film Brutalist, který režíruje Brady Corbet, láká diváky na vizuální hostinu, ale v příběhu se nedaří plně zaujmout. Centrálou vyprávění je architekt László Tóth, jehož vtělením je umělecky přesvědčivý Adrien Brody. Tóth, přeživší holocaust, se v nové poválečné Americe snaží najít své místo a uznání pro své architektonické vize. Ve spolupráci s dobrodincem Harrisonem Van Burenem, hraným Guym Pearcem, usiluje o vybudování monumentu, který by sloužil jako symbol společenství.
Vizuálně podmanivá první polovina filmu exceluje zejména díky práci kameramana Lola Crawleyho, který se svou 35mm VistaVision kamerou zachycuje atmosféru poválečné doby. To vše doplňuje výjimečný hudební doprovod Daniela Blumberga, jenž dodává období správný mix syrovosti a existenciální beznaděje.

Zklamání v druhé polovině
Avšak druhá část Brutalist ztrácí dynamiku a sklouzává k sebezásobení nesourodými dějovými liniemi a dialogy, které nepřinášejí žádný smysluplný pokrok. Délka filmu se rozšiřuje na 215 minut a v této fázi se stává příliš rozvleklým a nevýrazným. Kritici filmu vyčítají, že se snaží pojmout příliš mnoho témat, ale nedokáže zcela rozvinout motivace hlavní postavy, čímž z Tótha dělá spíše záhadnou figuru než komplexního protagonistu.
Ačkoli technická stránka a ambice filmu jsou obdivuhodné, včetně jeho rozpočtu 10 milionů dolarů, který jej posunul na operní úroveň, nedokáže sladit uměleckou velkolepost s hlubokým porozuměním lidských emocí. Film se tak stává výzvou pro diváky, kteří jsou na jedné straně okouzleni jeho vizuálním stylem, ale zároveň cítí vyčerpání z jeho neuspokojivého dějového oblouku.