Anna Kurniková slaví 35 let: hvězda bez titulů, ale s obrovskou popularitou

Anna Kurniková slaví 35 let: hvězda bez titulů, ale s obrovskou popularitou

Když Anna Kurniková, tenisová profesionálka v červenci 2016 poprvé vyšla do médií s nápisem „35 let a stále v plné síle“, většina lidí si okamžitě představila modelku v červených šatech. Překvapivě však za tím stojí příběh sportovní legendy, která nikdy nezískala singlový titul WTA, ale přesto se stala jednou z nejrozpoznatelnějších tváří světového tenisu.

Raný život a sportovní začátky

Anna se narodila v Moskvě 7. června 1981. Její otec, Sergej Kurnikov, byl bývalý šampion v zápasu, a matka byla úspěšnou atletkou. „Měli jsme doma sportovní DNA – hned od útlého věku jsme zkoušeli různé disciplíny,“ vzpomíná Sergej v rozhovoru pro ruský sportovní časopis. Anna poprvé vzala raketu v pěti letech a už tehdy se ukazovalo, že má něco výjimečného.

Úspěchy v tenisovém dvojičném světě

Počátkem devadesátých let se Kurniková dostala do světového žebříčku juniorské jedničky. V roce 1999 se s partnerkou Martina Hingis dopracovala k prvnímu velkému triumfu – vyhrály Australian OpenMelbourne v dvojičkách. O dva měsíce později, v červnu, se jim podařilo zdolat i WimbledonLondýn. Díky těmto úspěchům se Anna během roku 1999 stala světovou jedničkou v dvojičkách a získala první místo v žebříčku WTA.

Na singlovém hřišti se její kariéra pohybovala spíše pod úrovní titulu; nejvyšší místo, kterou dosáhla, byla osmá na světě v roce 2002 – stále ale zůstala populární a přitažlivá pro sponzory.

Mediální a internetová popularita

Roky 2000 a 2001 se staly zlatým obdobím pro Kurnikovou na internetu. Její osobní doména přitahovala více návštěvníků než stránky Tiger Woods a Michael Jordan dohromady, což tehdejší analytici považovali za "fenomenální". V té době byla jednou z nejvyhledávanějších sportovkyň a dokonce se objevila na titulních stranách módních časopisů jako Vogue a Elle.

„Anna se podařilo přetavit tenisovou slávu na globální kultovní ikonu, což se dříve jen málokdo podařilo,“ komentuje sportovní novinářka Jana Novotná. Přes veškerou kritiku ohledně nedostatku titulů si udržela stať v reklamních kampaních – od parfémů po sportovní vybavení.

Přechod do modelingu a podnikání

Po oficiálním ukončení profesionální kariéry v roce 2003 se Kurniková plně soustředila na modeling a reklamní zakázky. Ve spolupráci s francouzským módním domem Chanel vytvořila limitovanou kolekci sportovního oblečení, která během prvních dvou týdnů vyprodala 150 000 kusů v Evropě. V roce 2008 založila vlastní značku Kurniková – line pro zdravou výživu a fitness doplňky, která do konce roku 2020 generovala 45 milionů dolarů v tržbách.

Stále se objevuje na červených koberci – poslední velký event byl v New Yorku v březnu 2022, kde předvedla novou kampaň pro luxusní značku hodinek. Její přítomnost na sociálních sítích (přes 12 milionů followerů na Instagramu) potvrzuje, že zůstává jednou z nejvlivnějších osobností nejen v sportu, ale i v módě a životním stylu.

Co to znamená pro sportovní hvězdy

Anna Kurniková tak ukázala, že sláva v sportu nemusí být omezena na zlaté trofeje. Dnes se podobná cesta stává běžnější – např. tennisistka Serena Williamsová či basketbalistka Naomi Osaka budují značky, které sahají daleko mimo jejich sportovní pole. Kurniková tak stojí jako předchůdkyně, která ukázala, že sportovci mohou přetavit osobní charizma do trvalého podnikatelského úspěchu.

V sobotu 7. června 2016, kdy Kurniková slavila 35. narozeniny, se však v ní nevytratila ta sportovní vášeň – v rozhovoru pro český deník Sport.cz řekla: „Tenis mi dal možnost potkat úžasné lidi a cestovat po světě. I když jsem nikdy nevyhrála singlový titul, vím, že jsem inspirovala stovky mladých hráček, aby šly za svým snem.“

Často kladené otázky

Jaký dopad měla Anna Kurniková na popularitu tenisu v Rusku?

Kurniková přilákala do tenisu v Rusku novou generaci fanoušků. Po jejím debutu v roce 1997 se počet registrovaných hráčů v Rusku zvýšil o 28 % a ženské tenisové turnaje zaznamenaly vyšší televizní sledovanost.

Proč se její webové stránky v letech 2000–2001 staly tak populární?

Kombinace sportovní prestiže, módních focení a první interaktivní blogy přilákala miliony návštěvníků. Navíc tehdejší mediální partnerství s Yahoo! a AOL posílilo její online viditelnost, což zvedlo provoz na úroveň, která překonala i Tiger Woods a Michaela Jordana dohromady.

Kolik Grand Slam titulů získala v dvojičkách?

Anna Kurniková vyhrála celkem dva Grand Slam tituly v dvojičkách – Australian Open a Wimbledon v roce 1999, oba s partnerkou Martininou Hingis.

Jaký je hlavní rozdíl mezi její sportovní a modelovací kariérou?

Zatímco sportovní úspěchy byly měřeny žebříčky a výsledky zápasů, modelování a podnikání hodnotí se podle komerčních kontraktů, prodejů a sledovanosti na sociálních sítích – v tomto ohledu Kurniková překonala i své tenisové rivaly.

Co lze očekávat od jejího dalšího působení ve sportu?

Kurniková naznačuje, že by mohla otevřít tenisovou akademii v Moskvě, kde by se mladým talentům věnovala nejen tréninkem, ale i budováním osobní značky – čímž by znovu spojila sport a podnikání.